WAT IS EEN PODCAST?

Zo’n 5 miljoen Nederlanders doen het dagelijks of af en toe: een podcast luisteren. Het is een superhandig audio/video fenomeen dat in populariteit groeit. De reden om te starten met een podcast vind je misschien moeilijk aan te geven. Toch is het een belangrijke vraag om verder te komen in het voorbereidingsproces. Je gaat waarschijnlijk waardevolle kennis of ervaring delen. Alleen, waarom wil je dat? Door je gedachten op papier te zetten zul je merken dat het hele proces makkelijker gaat.


Het maken van een podcast voor je (startende) onderneming heeft een aantal voordelen:

  • Je komt over als een expert
    Door te praten over onderwerpen waar jij met je bedrijf gespecialiseerd in bent, kom je over als een expert. Luisteraars die in de toekomst iemand met jouw expertise nodig hebben, komen zo sneller bij jou uit. Je bouwt een vertrouwensband op met je luisteraars, zij krijgen meer merkbewustzijn.

  • Meer waardevolle connecties
    Veel mensen vinden het hartstikke leuk om een keer te gast te zijn in een podcast. Is er iemand die je graag nog eens zou ontmoeten? Nodig die persoon dan uit voor een interview!

  • Potentiële klanten komen je podcast tegen
    Het handige aan podcasts is dat ze heel makkelijk gedeeld kunnen worden, bijvoorbeeld op sociale media.  Zo komen ze ook terecht bij mensen die jouw bedrijf nog niet kennen.

  • Je bestaande klanten blijven in contact
    Een podcast voor je bedrijf is niet alleen handig om nieuwe klanten te bemachtigen, maar ook om de banden met je bestaande klanten aan te halen. Deel je podcast bijvoorbeeld in je nieuwsbrief.

Andere toepassingen binnen je bedrijf kunnen zijn:

  • Video podcast ter vervanging van de interne nieuwsbrief
  • Presentaties
  • Webinar