
Hoe maak je een podcast?
Om te beginnen wat superleuk dat je een podcast wilt gaan opnemen! Op deze pagina geef ik je de beste tips om aan de slag te gaan voordat je een podcast opneemt.
Hoe spreek je de luisteraars aan?
Het klinkt misschien gek, maar vergeet vooral de luisteraar en laat je eigen interesses naar voren komen. Tijdens de opnames heb jij een gesprek met iemand anders zoals je dat ook in een café hebt of met een vriend/familielid aan tafel.
Er komen wel verschillende momenten in de podcast dat je de luisteraar wilt betrekken. Dit kan bijvoorbeeld zijn doordat je jezelf introduceert of omdat je een voorbeeld geeft. Praat in de jij-vorm naar de luisteraar. Dit is ten eerste persoonlijker, hij of zij zal zich eerder aangesproken voelen. En ten tweede, hij of zij luistert waarschijnlijk in zijn eentje. Diegene heeft oortjes in en luistert naar je podcast. ‘Hoi leuk dat jij luistert!’, ‘Je luistert naar een nieuwe podcast van…’.
Wat wil ik zeggen?
Bedenk voor jezelf hoe je ongeveer wilt beginnen en eindigen. Neem een tijd in je hoofd wanneer je ongeveer wilt stoppen met opname.
Nu dat je een kop en een staart hebt bedacht kan je de rode-draad van je onderwerp uitstippelen. Je luisteraar heeft geen beeld, diegene zal alles zich moeten verbeelden. Maak je onderwerp niet te groot en praat uiteindelijk naar een mooi einde.
Praat omschrijvend
Een podcast kan je met beeld of alleen met audio maken. Maar vertel je verhaal omschrijvend bijvoorbeeld:
- Door hooguit drie scenario’s te vertellen. Je luisteraar zal zich vast kunnen inbeelden in één van je drie scenario’s.
- Gebruik je zintuigen om je verhaal nog duidelijker te maken als je het vertelt. ‘Wat zag ik?’, ‘Wat rook ik?’, ‘Wat voelde ik?’, ‘Wat proefde ik?’ en ‘Wat hoorde ik?’. De luisteraar kan aan de hand van deze vragen een beeld schetsen hoe die situatie eruit heeft gezien.
Hoe bereik ik de doelgroep?
Wij leven in een snelle samenleving waarbij mensen ook snel handelen of snel afgeleid zijn. Begin daarom je podcast met:
- Een anekdote die wat toevoegt aan je verhaal
- Herkenningspunten voor je doelgroep. ‘Herken je dat..?’, Misschien dat jij dit ook weleens hebt gehad…?’ of ‘Wellicht dat het je bekend voor komt…?’
‘De aandachtspanne van de mens is inmiddels korter geworden dan die van een goudvis.’ Deze quote is uit een rapport van Microsoft Canada. En het houdt in dat we onze aandacht snel kwijt zijn. Een video of een audio van 3 seconden kan al genoeg zijn om verder te scrollen. Wil jij je podcast beginnen met vormgeving? Maak het dan niet te lang.